Decyzją Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej rok 2021 został ogłoszony rokiem Konstytucji 3 Maja. 230 lat temu, 3 maja 1791 roku w Warszawie, Sejm Wielki uchwalił akt prawny o fundamentalnym dla państwa znaczeniu - Konstytucję 3 Maja.

Targana sporami wewnętrznymi, sparaliżowana przez liberum veto i samowolę magnatów, pozbawiona armii, Rzeczpospolita powoli stawała się marionetką w rękach zaborczych sąsiadów: Rosji, Prus i Austrii. Jedynym ratunkiem dla istnienia i umocnienia państwa były radykalne reformy ustrojowe. Rozumiała to grupa patriotów skupionych w stronnictwie patriotycznym, konieczność tę widział także król Stanisław August Poniatowski. Wynikiem ich dążeń było dzieło 3 maja, którym w pełni zasłużyli ”…na wdzięczność współczesnych i przyszłych pokoleń”.

Tegoroczne świętowanie, z konieczności, przeniosło się do chmury. Pod wspólnym hasłem działań projektowych „3 MAJ się KONSTYTUCJI” klasy 4-8 szkoły podstawowej otrzymały propozycje zadań, które miały przybliżyć czasy i bohaterów tamtych wydarzeń. Klasa 4, 5 i 6 zaprosiła nas na obiady czwartkowe u króla Stasia prezentując mądre bajki biskupa Ignacego Krasickiego np. "Kruk i lis" w wykonaniu Wiktorii albo mini teatrzyk  "Wilczki" według pomysłu Nikoli. Klasa 7 wykonała, za pomocą narzędzi TIK, okolicznościową gazetkę o Konstytucji 3 Maja pod tytułem „Kuryer Seymowy” . Znalazł się w niej  wywiad z marszałkiem Sejmu Wielkiego Stanisławem Małachowskim a nawet prognoza pogody dla Warszawy na dzień 3 maja 1791 r. Uczniowie klasy 8 przygotowali prezentację dla młodszych kolegów zawierającą vademecum po trudnej materii pojęć konstytucyjnych.  Nietypowa forma uczczenia Konstytucji wyzwoliła w uczniach kreatywność i pozwoliła w zróżnicowanej formie podkreślić doniosłość i wagę tego drugiego na świecie dokumentu.

Na koniec propozycja: kto pierwszy odgadnie szyfr z tytułu i poda kryjące się za nim zdanie, otrzyma nagrodę-niespodziankę. Ułatwieniem będą pojawiające się w tekście linki. Wszyscy mogą też sprawdzić swoją wiedzę o Konstytucji 3 Maja i rozwiązać quiz. Powodzenia!

Z bukietem róż nie możemy przyjść,
aby złożyć Wam życzenia,
lecz w naszych słowach jest taka myśl
- niech spełnią się wszystkie Wasze marzenia!
Dużo sukcesów, radości,
dużo uśmiechów i moc słodyczy
w Dniu Kobiet Wam Kobiety i Dziewczyny
Samorząd Uczniowski życzy !!!

W środę 24 marca uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy przy pomocy nauczycieli zorganizowali Wielkanocne śniadanie. Przy pomocy nauczycieli przygotowali dekoracje świąteczne: kolorowe jajka wykonane różnymi technikami, wielkanocne baranki z masy solnej i gliny, gliniane kury, papierowe kwiaty. Na zajęciach w kuchni poszczególne klasy przygotowały potrawy świąteczne. Był żurek z kiełbasą, chlebek z chrzanem, jajka faszerowane pieczarkami, szynką lub koperkiem. Ze słodkości uczniowie upiekli babkę piaskową i wspaniałego mazurka. Uczniowie sami przygotowali wielkanocny stół i pamiętali o odświętnym ubraniu. Degustując wszystkie potrawy życzyliśmy sobie zdrowia i tego, aby pandemia jak najszybciej się skończyła i wszyscy uczniowie mogli wrócić do szkoły.

Galeria zdjęć >>>Wielkanoc w szkole przysposabiającej do pracy<<<

25 września 2020 r. uroczyście otworzyliśmy długo przez nas oczekiwany Ogród Sensoryczny „Alicja w Krainie Zmysłów”.

Dzięki fundacji „Zobacz mnie”- a szczególnie, dzięki hojności sponsorów- pp. Sylwii i Piotrowi Krupom, p. Rafałowi Tomkowiczowi (Sfera Finansów S.A.), pp Justynie i Waldemarowi Niedzielskim (Firmie Czas na Okna), p. Leszkowi Cichońskiemu, firmom- Soroptimist International of Poland, Betard S.A., Fundacji Agencji Rozwoju i Przemysłu, Fundacji PGNiG, udało nam się uzyskać unikalne miejsce do nauki i odpoczynku dla naszych uczniów.

Na otwarcie zaproszeni byli liczni goście oraz muzycy ze School of Rythms pod wodzą Piotra Gospodarczyka, który wraz z dziećmi zagrał koncert na bębnach i bum-bum rurkach.

Ogród podzielony jest na kilka stref:
Strefa koloru
W kolorowych skrzyniach podziwiać możemy kwiaty o intensywnych, kontrastujących barwach. Kolorystyka ogrodu będzie zmieniała się w zależności od pór roku. Zmiany w
ogrodzie będziemy uwieczniać w naszych pracach plastycznych oraz fotografiach.

Strefa smaku
Znajdziemy tu krzewy: malin, jeżyn oraz borówek, krzaczki poziomek, truskawek oraz porzeczek. Zioła nie tylko ładnie pachną, ale również są doskonałym dodatkiem smakowym do samodzielnie przygotowanych posiłków z wyhodowanych warzyw.

Strefa zapachu
Cały ogród jest jedną wielką strefą zapachu. Miejsce jest terenem zacisznym, ograniczonym z trzech stron murami ośrodka. Dzięki gromadzącemu się ciepłu zapach jest jeszcze bardziej intensywny i dłużej pozostaje zawieszony w powietrzu. Rośnie tu wiele pachnących kwiatów; lawenda, lilie oraz zioła; macierzanka, bazylia, tymianek, oregano. W maju kwitną silnie pachnące lilaki.

Strefa dotyku
Praktycznie wszystkie części roślin mogą dostarczać ciekawych wrażeń dotykowych. Liczne gatunki roślin mają niezwykłe w dotyku liście (o strukturach skórzastych, jedwabnych, szklanych czy wełnistych). Różnią się również kształtem, wysokością.


Strefa dźwięku
Występuje tu wiele gatunków traw, które poruszane wiatrem wydają szeleszczące, uspokajające dźwięki. Dźwięki wydają też zrobione przez dzieci dzwonki wietrzne. Zawieszone są również karmniki dla ptaków skąd słychać ich świergot. W planach mamy również zawieszenie budek lęgowych. Obecność roślin miododajnych przyciąga brzęczące
owady. Dla nich również jest zawieszonych kilka domków.
Jest również coś dla amatorów mocniejszych dźwięków; kolorowe bębny oraz w planach inne instrumenty.


Po ogrodzie można poruszać się wytyczonymi szlakami-profesjonalną ścieżką naprowadzającą dla niewidomych. Jest też labirynt fakturowy z różnymi rodzajami podłoża, Jest tu piasek, żwir, otoczaki drewniane, kora oraz kostka brukowa.

Przestrzeń ogrodu i wszystko znajdujące się w nim jest tak zaprojektowane, by pełniło funkcję nie tylko zabawową, ale również niosło wartości dydaktyczne i terapeutyczne. Ogród ma charakter poznawczy, pozwala odkrywać struktury, faktury, zapachy, dźwięki i ruch. Dzieci biorąc udział w zajęciach prowadzonych w ogrodzie będą miały okazję doświadczyć wszystkich aspektów ogrodnictwa (sianie, sadzenie, pielenie, podlewanie) oraz nauki przygotowywania zdrowych posiłków.


Tak przygotowany ogród stał się ważnym miejscem, gdzie dzieci niewidome i niedowidzące poprzez bezpośredni kontakt z bogatą roślinnością mogą rozbudzać swoją ciekawość oraz zainteresowanie przyrodą. Dzieci spacerując i pracując w ogrodzie będą mogły bezpiecznie obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie o każdej porze roku, obserwować rośliny od momentu wysiania, kiełkowania poprzez owocowanie, aż do zamierania.
Nad Ogrodem czuwa oczekujący na swoje imię krasnal.


To pierwszy etap naszego wymarzonego miejsca dla dzieci niewidomych i słabowidzących. Naszym marzeniem jest profesjonalny, baśniowy plac zabaw dla dzieci- niezbędny do nauki orientacji, rozwijania integracji sensorycznej, pokonywania strachu i doskonalenia kondycji. Wszystko w rękach DOBRYCH LUDZI- sponsorów.

Galeria zdjęć >>>Ogród sensoryczny - Alicja w Krainie Zmysłów<<<