Sejm Rzeczypospolitej wśród osób upamiętnionych w roku 2024 wskazał także postać nieco może zapomnianą – Melchiora Wańkowicza.

Urodzony na kresach, spokrewniony z najznamienitszymi rodami litewskimi był Wańkowicz i pisarzem, i reporterem, i dziennikarzem, i korespondentem wojennym, bywał, jak sam siebie określał – „reklamowcem”, ale nade wszystko bystrym obserwatorem, przenikliwym i zatroskanym o losy Polski i Polaków.

Właśnie Melchior Wańkowicz stał się bohaterem szkolnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości, które odbyły się w kl. 4-8 szkoły podstawowej 14 listopada. Uczniowie i zaproszeni goście – panie z zaprzyjaźnionego z nami Klubu Seniora „Stokrotki”, poznali podróże pana Mela, w tym ważną wyprawę do Prus Wschodnich. Dowiedzieli się o jego losach wojennych, ucieczce z kraju i roli korespondenta wojennego (według świadków nie wahał się iść pod ostrzał, aby dokładnie opisać wydarzenia np. spod Monte Cassino). Do dzisiaj pozostaje ojcem polskiego reportażu. Poznaliśmy rodzinę pisarza i panujące w niej zwyczaje, m.in. przydomki, które posiadał on (King) i jego córki, uwiecznione w książce „Ziele na kraterze”. Dzieło jest elegią dla starszej córki Krystyny, która zginęła podczas powstania warszawskiego służąc jako łączniczka batalionu „Parasol”. Słuchając wspomnień z powstania warszawskiego oraz wierszy jego uczestniczki – Anny Świrszczyńskiej, przypomnieliśmy sobie te ważne wydarzenia, których 80 rocznicę obchodzimy w tym roku.

Skupieniu i powadze towarzyszyła uważność – podzieleni na grupy uczniowie zapamiętali postać pisarza i istotne fakty z powstania warszawskiego.

Wprawdzie hasło reklamowe Wańkowicza – „Cukier krzepi” straciło na słuszności jednak sam pisarz i jego głęboko ludzki, otwarty i wyrozumiały stosunek do polskich losów krzepi nadal…

Galeria zdjęć >>>Reporter polskich losów<<<

 

I moduł projektu „Matematyka w grach planszowych” klasa III a zrealizowała w październiku. Gry planszowe matematyką stoją – ale dają też wiele emocji – od smutku porażki do radości zwycięstwa! Uczą też jak znaleźć w sobie siłę, aby zwycięzcy pogratulować. Łatwiej wtedy, kiedy się uwierzy w kolejną szansę – nie zawsze się wygrywa, nie zawsze przegrywa!

Realizacja zadań dała nam dużo radości, a ukoronowaniem była gra opracowana i stworzona przez nas – było trochę liczenia, trochę ćwiczeń ruchowych i bardzo dużo śmiechu!

Galeria zdjęć >>>Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki – edycja 2024/2025<<<

W tym roku szkolnym, uczniowie klasy III a i III b uczestniczą w cyklu „Filmowi bohaterowie”. Pierwszy film „Halvdan – prawie Wiking” dzieci obejrzały z zainteresowaniem. Prelekcja przed filmem dotyczyła tematów sąsiadów – tych najbliższych i tych dalszych i czasem wspaniałych, a czasem niełatwych relacji międzysąsiedzkich.

Film przeniósł nas w czasy średniowiecznej wioski Wikingów. Dzieci mogły zobaczyć życie w dawnych czasach, ale także przyjaźń mimo przeszkód,  wzajemne wspieranie się oraz zastanowić się, czy cel zawsze uświęca środki.

Po obejrzeniu filmu uczniowie wykonali  szereg zadań, które pomogły zrozumieć, że razem można więcej!

Galeria zdjęć >>>Projekt „Edukacja Filmowa” w Kinie Nowe Horyzonty<<<

"Głównym zadaniem działalności naszego Ośrodka jest dbałość o wszechstronny rozwój

wychowanków i przygotowanie ich do samodzielnego życia” (§ 13 Statut DSOSW nr 13).

Niezwykle ważnym elementem wspomnianego przygotowania jest zdolność pełnienia w przyszłości przez naszych wychowanków ról społecznych i obywatelskich, zgodnie z aktualnym wskazaniem MEN – cyt. „Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych […]”.

Celom tym służy zainicjowany w bieżącym roku szkolnym a dedykowany uczniom klasy siódmej i ósmej projekt „JA – (wkrótce) OBYWATEL”. W ramach projektu uczniowie zapoznają się instytucjami użyteczności publicznej, systemem podatkowym czy rolą i zadaniami banku centralnego u samego źródła - odwiedzając te instytucje i przyglądając się ich funkcjonowaniu. Sprzyja to nie tylko uświadomieniu zadań i wyzwań, jakie czekają ich w przyszłości jako dorosłych, ale systematyzacji i uzupełnieniu posiadanej już wiedzy i obalaniu mitów czy fałszywych wyobrażeń.

Dla wielu uczniów zaskoczeniem było, ile zasobów złota posiada NBP albo jaki wpływ na nasze codzienne życie ma inflacja. Zainteresowanie wzbudziły krypto waluty i sposób ich pozyskiwania. Uczniowie obejrzeli salę obsługi klientów we wrocławskim oddziale NBP przy u. Ofiar Oświęcimskich upamiętnioną w filmie W. Krzystka „80 milionów” oraz skarbiec, dziś niestety pusty, z trzytonowymi drzwiami firmy Panzer AG Berlin o specjalnych zabezpieczeniach. Skarbiec służył przed II wojną zasobom Raiffeisen-Banku i przetrwał zawieruchę wojenną bez zniszczeń.

Kolejną instytucją państwową, która odwiedziliśmy, był Urząd Skarbowy przy ul. Sztabowej.

Budynek krzyckiej skarbówki pochodzi z 1912 r. Pierwotnie mieściła się tu Żydowska Wyższa Szkoła dla Dziewcząt i Chłopców (Szkoła Menzla). Była tu także siedziba Ośrodka Szkolenia Maszynistów a potem koszary Milicji Obywatelskiej.

Groźnie kojarzący się urząd okazał się bardzo przyjazny. Goszczące nas panie przystępnie opowiedziały o zadaniach administracji skarbowej, jej rodzajach (min. służba celna) oraz rodzajach podatków, w tym tych dotyczących obywateli. Uczniowie przekonali się, że płacenie podatków jest konieczne i służy zadaniom państwowym (służba zdrowia, oświata, obronność), z których wszyscy korzystamy. Dowiedzieli się także dlaczego należy pobierać paragon i przestrzegać zastrzeżonych przez urząd terminów. Na sali operacyjnej można było znaleźć odpowiedź na różne podatkowe dylematy (spadek!). Zajrzeliśmy także do archiwum (najstarszy przechowywany tam dokument pochodzi  z 1960 r.) i zostaliśmy przyjęci przez samego naczelnika urzędu. Niektórzy już zaanonsowali swoją wizytę za parę lat.

W planie mamy jeszcze ZUS czy wrocławski oddział PZN.

Galeria zdjęć >>>Projekt „JA – (wkrótce) OBYWATEL”<<<