Te słowa Aleksandra Fredry mogą być dobrym mottem nie tylko na Dzień Życzliwości, ale także podsumowują twórczość poety. Decyzją Sejmu Rzeczypospolitej z okazji 230 rocznicy urodzin wielki komediopisarz stał się Patronem 2023 roku.

W sercu był romantykiem i nostalgikiem, tworzył w duchu oświecenia, działał na polu pracy organicznej. Zaczynał pisać gęsim piórem, pod koniec życia używał już wiecznego.

Pozostawił po sobie ogromną spuściznę sztuk teatralnych, w tym najczęściej grane „Zemsta, „Śluby panieńskie”, „Pan Jowialski”, „Damy i huzary”. Jest także autorem wierszy dla dzieci (czy tylko?) i pisanych dla potomnych pamiętników. Aforyzmy i powiedzenia Fredry weszły do języka potocznego. Któż z nas nie użył cytatu „Wolnoć Tomku w swoim domku”, czy, komentując trudności z podjęciem decyzji, „Osiołkowi w żłobie dano…”.

Sam o sobie mówił, że jest żołnierzem i poetą. Zasłużył się ojczyźnie nie tylko walcząc u boku Napoleona, ale także pełniąc funkcje publiczne – posłując na Sejm Krajowy, wspierając wystąpienia Wiosny Ludów w Galicji, pomagając uciekinierom z Wielkopolski.

Swój długi, pracowity żywot zakończył we Lwowie 15 lipca 1876 r.

Jego potomkowie mogą łączyć dwa narody – polski i ukraiński. Poeta nie ma w Polsce poświęconemu mu muzeum, ale Wrocław może się poszczycić jego pomnikiem (już symbolem miasta!) i palcem – w kościele św. Maurycego. W zbiorach Ossolineum zaś znajdują się rękopisy utworów Aleksandra Fredry, przekazane przez jego ukochaną jedyną wnuczkę Marię.

Właśnie postaci Aleksandra Fredry poświęciliśmy tegoroczne obchody Święta Niepodległości. Na uroczystość przybyły panie z klubu seniora Stokrotki ze Stabłowic, rodzice i dziadkowie uczniów oraz klasy specjalne. Podczas wspólnej biesiady poznaliśmy postać mistrza i słuchaliśmy wierszy poety w interpretacji uczniów, nie zabrakło także rozrywek umysłowych. Tak dawniej jak i dzisiaj Fredro łączy pokolenia i choć nie daje gotowych odpowiedzi, inspiruje do przemyśleń i uczy patriotyzmu.

Galeria zdjęć >>>„Uśmiech łamie mury, a tak mało kosztuje”<<<

Już po raz trzeci Natalka i Antek zapraszają uczniów do wspólnego odkrywania matematyki. Razem sprawdzą czy dodawanie, odejmowanie, mierzenie i przeliczanie przydają się poza klasą. Projekt „Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki” ma na celu pokazanie jak wykorzystywać umiejętności matematyczne zdobyte w szkole w codziennych sytuacjach. Wspólnie z Natalką i Antkiem uczniowie klasy II i III b  odkrywają, że świat liczb, dodawania i odejmowania otacza nas z każdej strony. Natalka i Antek ponownie udowodnią, że matematykę da się lubić! Pierwszy moduł  po wakacjach… to Matematyka w szkole. W tym projekcie mieliśmy się zastanowić - Jak matematyka łączy się ze szkołą? Czy można ją znaleźć tylko podczas zajęć z edukacji matematycznej? W  tym module uczniowie  korzystali z  kalendarza , wykazali się znajomością  nazw miesięcy, dni tygodnia  i zapisywali daty na trzy sposoby.  Odczytywali godziny z planu lekcji, wykonywali  proste obliczenia czasowe.  Szacowali  i obliczali liczby uczniów.

 

Galeria zdjęć >>>„Natalka i Antek w Świecie Wielkiej Matematyki”<<<

 

Narodowe Święto Niepodległości to okazja, aby każdy z nas docenił nasz piękny kraj. Najmłodsi uczniowie podczas wspólnego spotkania dowiedzieli się, dlaczego jest takie święto, jak nazywa się nasza Ojczyzna, jakie są jej symbole narodowe, a także, ile miejsc  w Polsce jest jeszcze do zwiedzenia i do odkrycia! Był czas także na kodowanie  i podróże po mapie z robotem Photonem #laboratoriaprzyszłości.  Dziewczynki z II klasy zagrały hymn państwowy na ukulele – był to ich pierwszy występ przed tak dużą publicznością, gratulujemy!

Na koniec spróbowaliśmy słynnych polskich słodyczy – sękacza i ptasiego mleczka, mniam

Naszej Ojczyźnie życzymy dalszych lat  rozwoju, życzliwych, uśmiechniętych obywateli i pokoju.

Galeria zdjęć >>>Piękna nasza Polska cała!<<<

 

 

Szkoła podstawowa w ośrodku dla uczniów niewidomych i słabowidzących we Wrocławiu jest placówką służącą pełnemu rozwojowi dzieci. Nasi uczniowie, dzięki wysoko wyspecjalizowanym nauczycielom, otrzymują wszechstronne  wsparcie w pokonywaniu trudności, mogą - w bezpiecznym i przyjaznym otoczeniu - odkrywać i poznawać świat. Jednak poważną bolączką był brak nowoczesnego wyposażenia gabinetów w sprzęt diagnostyczny i dydaktyczny. Współczesne rozwiązania techniczne najwyższej jakości są bowiem niezbędne w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, służą wyrównywaniu szans edukacyjnych i podnoszeniu jakości i efektywności pracy rewalidacyjnej i dydaktycznej.  

 W tym roku szkolnym, dzięki Fundacji LOTTO, warunki pracy dzieci i nauczycieli znacznie się poprawiły. Nowoczesny audiometr umożliwia diagnozowanie i dobranie optymalnych metod i form pracy z dzieckiem. Gabinety służące tak młodszym, jak i starszym uczniom, zostały doposażone w ekrany multimedialne. Dzięki temu dzieci mogą korzystać z podanych w dobrej jakości, z odpowiednim kontrastem i nasyceniem barw, różnorodnych materiałów audiowizualnych. Monitor zachęca dzieci do udziału w zabawach interaktywnych, uruchamia współpracę i zdrową rywalizację w zespole, wyzwala kreatywność. Także nowe maszyny brajlowskie, które zastąpiły stary, wysłużony i wadliwy sprzęt, ułatwiają uczniom niewidomym pracę na lekcjach.

Nowoczesne, funkcjonalne i bezpieczne meble sprzyjają lepszej koncentracji i porządkują przestrzeń wokół dziecka, co jest niezwykle istotne tak dla dzieci z dysfunkcją wzroku, jak i z innymi niepełnosprawnościami. Relaksowi i  wypoczynkowi, a przy okazji rehabilitacji, służą kolorowe pufy, wałki sensoryczne, dyski do ćwiczenia równowagi.

Dzięki projektowi „Zobaczyć lepszą przyszłość” dzieciom i nauczycielom pracuje się wygodniej. Uczniowie mogą dostrzec więcej barw i kolorów świata, a także  uczestniczyć w twórczej zabawie. Jako nauczyciele obserwujemy nie tylko większą radość dzieci i ochotę do eksplorowania bez lęku otaczającego świata, ale również postrzeganie szkoły jako przyjaznej i atrakcyjnej.

Galeria zdjęć >>>Projekt „Zobaczyć lepszą przyszłość”<<<