Poznawać dawne dzieje rzecz to pożyteczna i pouczająca. Pozwala zrozumieć mechanizmy rządzące współczesnym światem, dostrzec analogie i zapobiec przysłowiowej szkodzie.

Zgłębianie tajemnic przeszłości jest jednak o wiele skuteczniejsze, gdy odbywa się w historycznych dekoracjach i okolicznościach. Łatwiej wtedy „wejść  w skórę” poprzednich pokoleń i przenieść się w czasie. Na Dolnym Śląsku takich żywych podręczników historii nie brakuje.

Już za rogatkami Wrocławia leży miasteczko małe, ale z bogatą przeszłością i skarbami – Środa Śląska. Udały się tam klasy czwarta i piąte szkoły podstawowej naszego ośrodka, aby poznawać dawne dzieje. Lekcja muzealna dla uczniów klasy piątej poświęcona była powstaniu i rozwojowi pisma. Uczniowie poznali pismo klinowe i egipskie hieroglify, a także alfabet, czyli swojskie abecadło. Własnoręcznie „zapisali” też znaki na glinianych tabliczkach. Po zajęciach obejrzeliśmy zbiory muzeum: cmentarzysko całopalne, szałas, narzędzia i broń starożytnych kultur archeologicznych, które mieszkały niegdyś na tym terenie, a także warsztat kołodzieja i bednarza. Usłyszeliśmy tez fascynującą historię odkrycia średzkiego skarbu a na makiecie miasta rozpoznawaliśmy mury miejskie, kościoły, rynek i ratusz. Resztki murów i fosy obejrzeliśmy na „żywo” w terenie.

Klasa czwarta zmierzyła się z trudną tematyką czasu i jego mierzenia. Utrwaliliśmy podstawowe wiadomości o naszym układzie słonecznym i porach roku. Poznaliśmy różne kalendarze i tajniki lat przestępnych.

Z pewnością taki sposób zdobywania wiedzy pozwoli uczniom lepiej zrozumieć przeszłość i eksplorować jej tajemnice.

Renata Burzyńska

Galeria zdjęć, Nauka nie tylko z podręcznika

W dniach 7-11 października 2019 podczas lekcji informatyki, dzieci uczące się w naszej placówce będą miały okazję doświadczyć zajęć, podczas których zetkną się z tematyką kodowania „podanej” w inny, ciekawy sposób. „Kodowanie z Osmo Coding” to zajęcia realizowane w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, które jest inicjatywą, w ramach której europejskie państwa „rywalizują” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. 

Nauka programowania staje się coraz istotniejszym aspektem edukacji ze względu na rosnące potrzeby rynku pracy. Nie mniej istotnym aspektem jest korzystny wpływ nauki programowania na ogólny rozwój młodego człowieka. Umiejętność analitycznego i logicznego myślenia wspomaga naukę i działanie w innych obszarach funkcjonowania.

Autorskie zajęcia „Kodowanie z Osmo Coding” przygotowane zostały z myślą o zainteresowaniu tematyką programowania naszych podopiecznych. Dodatkowo wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania w postaci tabletu iPad, tablicy interaktywnej oraz oprogramowania Osmo Coding w celu uatrakcyjnienia zajęć i dostosowania ich dla uczniów z problemami widzenia.

26 września 2019 w piękny i słoneczny dzień uczniowie klasy VI i VIII Szkoły Podstawowej udali się wraz z nauczycielami: panią Małgosią, panią Jolą, panią Magdą i panią Kasią na wycieczkę do kopalni złota w Złotym Stoku. W towarzystwie wspaniałych przewodników – ludzi z pasją i niesamowitym poczuciem humoru zwiedziliśmy podziemną trasę turystyczną. Przeszliśmy podziemnym chodnikiem śmierci, odwiedziliśmy Sztolnię Gertrudę oraz wodospad w Sztolni Czarnej. Odbyliśmy niezapomnianą podróż podziemnym pomarańczowym tramwajem oraz uczestniczyliśmy w spływie łodzią. Udaliśmy się również do średniowiecznej osady górniczej, w której zostaliśmy zaprzęgnięci w kierat, uruchomiliśmy ogromne koło deptakowe, spacerowaliśmy w tajemniczym i pełnym podziemnych strachów tunelu, poszukiwaliśmy złota i trafiliśmy w ręce kata, który na szczęście ofiarował nam wolność. 

Galeria zdjęć z wycieczki, Wycieczka do Złotego Stoku