Wyspa Ostrów Lednicki na Jeziorze Lednickim, gniazdo Piastów, fot. T. Pluciński

W minionym roku szkolnym nagrodą w konkursie na najlepszą frekwencję w kategorii klas 4-8 była dwudniowa wycieczka. Możliwość jej organizacji zawdzięczamy życzliwości Pana Dyrektora Roberta Warchalewskiego.

Szczęśliwymi wycieczkowiczami okazała się kl. VIII SPA i troje uczniów z kl. VI SPA.

Celem wycieczki była podróż do korzeni, to znaczy najstarszych miejsc związanych z początkami naszej państwowości oraz osadnictwem na ziemiach polskich. Na trasie wycieczki znalazły się więc Biskupin, Ostrów Lednicki i Gniezno. Po drodze zatrzymaliśmy się w Gostyniu, gdzie można podziwiać wspaniałe barokowe sanktuarium Matki Bożej Świętogórskiej Róży Duchownej – wzorowane na weneckiej bazylice Santa Maria della Salute.

Następnie udaliśmy się na Pałuki (historyczno-etnograficzny region w północno-wschodniej Wielkopolsce) do miejscowości Marcinkowo Górne. To tu w 1227 r. na zjeździe książąt dzielnicowych doszło do zbrodni, której kulisy do dzisiaj pozostają w sferze przypuszczeń.  Został wówczas zamordowany ostatni princeps – raz z jego śmiercią Polska ostatecznie pogrążyła się w rozbiciu dzielnicowym. To tragiczne wydarzenia upamiętnia biały pomnik konny księcia podczas śmiertelnej ucieczki.

W nieodległej Gąsawie wsiedliśmy do ciuchci, czyli Żnińskiej Kolei Wąskotorowej, aby dojechać małymi wagonikami do Biskupina. Podczas lekcji muzealnej mogliśmy przenieść się w czasie i dosłownie dotknąć życia w tej obronnej osadzie. Śmiałkowie wypróbowali ówczesne „łóżko“ i przebrali się w zrekonstruowane stroje mieszkańców. Zadziwiła nas pomysłowość i praktyczne wykorzystanie otaczających ówczesnych ludzi materiałów. Prawdziwy zachwyt zaś wzbudziła gra na wykonanych z naturalnych materiałów instrumentach.

Na nocleg przybyliśmy do zaprzyjaźnionego ośrodka w Bydgoszczy. Ponieważ znajduje się on w centrum miasta, skorzystaliśmy z możliwości spaceru po stolicy województwa kujawsko-pomorskiego.

Kolejny dzień rozpoczął się od zwiedzania Ostrowa Lednickiego – prawdopodobnego miejsca chrztu Mieszka I. Aby dostać się na wyspę, należało wsiąść na niewielki prom. Na Ostrowie znajdują się ruiny palatium pierwszych władców Polski. Miejsce to, upamiętnione w „Starej Baśni“ I. J. Kraszewskiego, podobnie jak Biskupin, okoliczni mieszkańcy uznawali za szczególne i pełne mocy.

Dopełnieniem podróży do piastowskich (ciągle tajemniczych) korzeni była wizyta w katedrze gnieźnieńskiej. Mogliśmy obejrzeć i dotknąć słynne drzwi gnieźnieńskie – odlaną z brązu biografię św. Wojciecha, którego część doczesnych szczątków zawiera srebrna trumienka-relikwiarz w katedrze. Zajrzeliśmy także do podziemi z pozostałościami fundamentów kościoła przedromańskiego i romańskiego. Wyjechaliśmy zmęczeni, ale pełni wrażeń i … mocy naszych przodków.